درمان سرطان سینه با استفاده از طب سنتی
نوشته شده توسط : عبدالله

سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان سراسر جهان است. بیشترین  میزان مرگ و میر سرطان در زنان ناشی از سرطان سینه است. این نوع سرطان، زمانی رخ می دهد که سلول های پستان شروع به رشد غیر طبیعی کنند و انباشت غیر عادی این سلول ها موجب سرطان پستان می شود. گرچه سرطان سینه علل مشخصی ندارد اما عواملی چون ژنتیک، چاقی، زایمان در سنین بالاتر از30 سال، نوشیدن الکل،قرارگیری در معرض تشعشعات رادیواکتیو، سبک زندگی نامناسب می تواند در شکل گیری آن نقش داشته باشد.

 

علائم و نشانه های سرطان پستان می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • تغییر اندازه ، یا شکل پستان

  • تغییراتی در پوست پستان مانند ضخیم شدن و زبری

  • درد در ناحیه پستان و زیر بغل

  • احساس توده در زیر بغل یا پستان

  • تغییر رنگ و کمرنگ شدن پستان

  • کشیدگی و تغییر شکل نوک پستان

 

در ادامه این مقاله قصد داریم سرطان سینه را از دیدگاه طب سنتی مورد بررسی قرار دهیم و بهترین راهکارها و درمان های کم خطر را برای جلوگیری از ابتلا به این نوع سرطان ارائه دهیم.

 

توصیه های طب سنتی چینی به دنبال این است که سلامت را در کل بدن برقرار کند. نه اینکه بیماری ما را برطرف کند. در طب سنتی کلیت فرد یعنی علایم فیزیولوژیک و جنبه‌های روانی، عاطفی و معنوی به طور کل در نظر گرفته می شود نه اینکه هر بخش بدن را جداگانه مورد بررسی قرار دهد .طب سنتی بیان می‌کند که همه بخش های بدن می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند.

پایه و اساس طب سنتی چینی مفهوم چی یا انرژی است که نیروی محرکه بدن ماست. چی همان انرژی حیاتی بدن است که بدن را فعال و گرم نگه میدارد. هنگامی که چی یا انرژی به راحتی در بدن حرکت می‌کند، هیچ بیماری در ما وجود ندارد. ولی هنگامی که به دلیل رژیم غذایی نادرست، شیوه زندگی ناسالم و شرایط محیطی عدم تعادل به وجود بیاید، چی یا انرژی حیاتی بدن دچار اختلال در عملکرد خود می شود. بنابر اصول طب سنتی، تشخیص بیماری مبتنی بر تعیین الگوهای عدم تعادل است. خواه تشخیص سرماخوردگی باشد یا سرطان.

عوامل موثر در شکل گیری سرطان سینه مطابق با طب سنتی سردی و و رکود چی یا همان انرژی بدن است. جالب است بدانید که اغلب افراد مبتلا به سرطان، این احساس سردی را در بدن خود دارند. بنابراین جریان انرژی یا چی و جریان خون می توانند در ایجاد توده سرطانی نقش داشته باشند.  این به بدین معنا نیست که هرکس که احساس سرما کند، مبتلا به سرطان است. اما این یک دلیل کلی بود که بیان کنیم که کاهش چی و انرژی بدن در طب سنتی نقش مهمی را در ابتلا به سرطان دارد. بنابراین گرم نگهداشتن بدن و افزایش انرژی بدن می تواند در درمان سرطان کمک کند.

در طب سنتی چینی پنج عامل وجود دارد که باعث سرطان سینه میشود:

  1. عدم جریان هوا و خون در بدن که به مرور زمان باعث ایجاد بافت های متراکم و سرطانی در بدن می شود.

  2. گرما و وجود سموم خارجی مانند دود سیگار، سموم محیطی یا استروژن های شیمیایی

  3. نقص سیستم ایمنی بدن در پاکسازی سلول های غیر طبیعی

  4. تجمع رطوبت که در طب سنتی چینی برای توصیف سلول‌های اضافی چربی در بدن، واژه رطوبت بکار می رود.

  5. مسائل عاطفی و همچنین روانی مثل عصبانیت یا نگرانی که می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد کبد و طحال و به دنبال آن، کاهش جریان انرژی و خون شود. که این دو می توانند منجر به ایجاد تومور یا توده در بدن شود. اگر احساسات برای مدت طولانی بروز داده نشوند و به تعادل نرسند می‌توانند در طولانی مدت باعث بروز سرطان سینه شوند. این دلیلی است که باعث می شود عدم تعادل در روح و احساسات ما به صورت نمود جسمی و به شکل سرطان بروز پیدا کند.

 

در زیر راهکارهای طب سنتی  را برای پیشگیری از سرطان سینه برای شما بیان می کنیم.

 

از کبد خود حمایت کنید تا به آن در پردازش استروژن کمک کنید.

 بسیاری از انواع سرطان سینه در پاسخ به استروژن بیش از حدی است که در بدن ما رشد می کند. به این معنا که کبد شما که وظیفه پردازش استروژن را دارد در صورتی که  توسط مواد غیر ضروری و سمی اشباع شود و به پردازش اینگونه مواد بپردازد،دیگر قادر به پردازش استروژن نیست. مثلا مصرف الکل به میزان زیادی می تواند کبد شما را درگیر و ریسک ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد.

 بنابر باورهای طب سنتی شما برای تقویت کبد می توانید از آبلیمو و سبزیجات تلخی مانند کنگر فرنگی زردچوبه استفاده کنید. ویتامین های گروه ب نیز  کبد را تقویت می کند و توصیه می‌شود آنها را به شکلی غذاهای مانند عدس، سبوس برنج، استفاده کنید. دانه کتان نیز از جمله چیزهایی است که عملکرد کبد را بهبود می بخشد. دانه کتان تولید استروژن را کاهش داده و ممکن است رشد سرطان ‌سینه را مهار کند. برای به دست آوردن فایده از تخم کتان باید آنها را آسیاب کنید و مصرف کنید

قرار گرفتن در معرض استروژن های خارجی و سموم محیطی را کم کنید

 مشکل اینجاست که کنترل میزان استروژن که مصرف می‌کنیم در محیطی که در همه جای آن حاوی استروژن است دشوار است. و جالب اینجاست که استروژن های شیمیایی از طریق آب به مواد غذایی ما وارد میشوند. در مواد شیمیایی کشاورزی و انواع سموم دفع آفات استروژن وجود دارد و شاید برایتان جالب باشد بدانید ادراری که شامل قرص های ضد بارداری است از طریق تصفیه نامناسب فاضلاب ها می تواند به منابع آشامیدنی‌ ما برگردد. بسته بندی های پلاستیکی و ظروف مواد غذایی پلاستیکی می تواند ترکیباتی مانند استروژن را به مواد غذایی ما بچسباند. طب۲۰۰۰ ساله سنتی چینی این استروژن ها را که در طب غربی شناخته شده است عوامل محیطی به حساب می‌آورد که می‌تواند به ایجاد سرطان پستان کمک کند.

بنابراین تلاش کنید:

  1. از قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات خودداری کنید

  2. از مصرف گوشت و لبنیاتی که با هورمون تهیه شده‌اند خودداری کنید

  3. تا آنجا که می‌توانید محصولات طبیعی و ارگانیک بخورید

  4. از روغن های تصفیه شده و هیدروژنه که به آن روغن های ترانس نیز می گویند خودداری کنید. زنانی که بیشترین میزان چربی‌های ترانس خون را دارند بیشتر از سایر زنان به سرطان سینه مبتلا می شوند.

  5. در رژیم غذایی خود سبزیجات گلداری مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، که باعث بهبود سوخت و ساز بدن میشود استفاده کنید.

  6. گرفتن رژیم غذایی کم چرب پر فیبر و بیشتر گیاهی یک روش مفید برای کاهش میزان استروژن در جریان خون شماست

مراقبت از سلامت عمومی بدن

در طب سنتی اعتقاد داریم که سرطان هنگامی که بدن قادر به پاکسازی خود نباشد رشد می‌کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان راهی برای مبارزه با سرطان سینه موارد زیر رعایت شود:

  • بنابر طب سنتی چاقی ارتباط زیادی با سرطان پستان دارد. این امر به ویژه در صورت افزایش وزن بعد از یائسگی صادق است. زیرا بافت چربی اضافی باعث افزایش میزان گردش استروژن و خطر ابتلا به سرطان سینه می شود. در طب سنتی به این افزایش وزن و تجمع رطوبت می گویند که رطوبت در طب سنتی برای توصیف چربی اضافی است.
  • علاوه بر ایجاد تغییر در سبک زندگی باید در مورد تشخیص زود هنگام سرطان سینه هوشیار باشید. هر سال پس از سن ۴۰ سالگی شروع به انجام ماموگرافی کنید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه مانند توده یا تغییرات پوستی با پزشک تماس بگیرید.

بهبود حرکت چی یا انرژی و خون در سینه

  • بهترین راه برای حرکت چی(انرژی) و خون در سینه بنابر باور طب سنتی، ورزش منظم است. بهتر است ۳۰ دقیقه در روز و ۳ بار در هر هفته ورزش های های هوازی مثل ایروبیک را انجام دهید.

  • طب سوزنی به طور منظم می‌تواند چی و خون و حرکت آنها را بهتر کند.

  • اگر سرطان سینه خوش خیم دارید هفته یک بار روغن کرچک را بر روی سینه بمالید. این باعث تقویت خون میشود. بدین صورت که روغن کرچک را روی سینه ها مالیده و منطقه را با حوله یا پارچه نخی تمیز بپوشانید و یک کمپرسور آب گرم روی آن قرار دهید.

استفاده از طب سوزنی

طب سوزنی که ریشه در طب سنتی چینی دارد می تواند در مدیریت عوارض جانبی سرطان سینه کمک کند. طب سوزنی با با فشار نقاط خاصی در پوست، مغز و سیستم عصبی را تحریک و به کاهش درد کمک می کند. همچنین می تواند عوارض جانبی سرطان مانند تهوع و استفراغ را که در طول شیمی درمانی اتفاق می‌افتد کاهش دهد.

استفاده از رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی طب سنتی در درمان سرطان سینه

در طب سنتی غذا راهی است که بدن به وسیله آن انرژی دریافت می کند. شما به دنبال هر چیزی که باشید سلامتی، سم زدایی یا حفظ تعادل بدن، انتخاب‌هایی که برای غذا انجام می‌دهید مهم است.در دیدگاه طب سنتی هر ماده غذایی دارای ارزشی است که می‌تواند به بهبود چی یا انرژی در سطح بدن کمک کند. در رژیم غذایی به کارگیری قواعد کلی زیر بسیار سودمند است:

  1. سبزیجات را خام نخورید. هضم سبزیجات خام باعث می شود که انرژی معده تحلیل رود. سبزیجات بخار پز برای معده بسیار خوب است. میوه ها را در حالت طبیعی خود بخورید.

  2. غذاهایی که به سم زدایی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند غذاهایی هستند که سطح چی و انرژی بدن را بالا میبرد. ادویه هایی مثل پودر فلفل قرمز، دارچین، زنجبیل، انواع بادام ،بادام زمینی، سبزیهای برگدار، چغندر، بروکلی، کلم، هویج، گل کلم، بادمجان، سیر، لوبیا سبز، نخود سبز، قارچ، پیاز،کدو تنبل

  3. شیمی درمانی آسیب زیادی به سیستم انرژی بدن میزند و سطح چی و انرژی خون را کاهش می دهد. به همین دلیل اغلب بیماران حالت تهوع، کاهش اشتها و کمبود انرژی را تجربه می کنند. غذاهای دریایی به ویژه میگو خرچنگ دریایی صدف از جمله غذاهایی هستند که باعث افزایش انرژی می شود.

  4. اگر قرار است تحت عمل جراحی سینه قرار بگیرید سعی کنید به اندازه کافی اسفناج و لبو حداقل دو هفته قبل از عمل میل کنید. این غذاها به افزایش حجم خون کمک می کند

  5. هر نوع سوپی که با استخوان درست شده باشد، مانند استخوان گاو یا گوسفند می تواند عوارض ناشی از گرگرفتگی را درمان کند.

  6. فراتر از چیزی که می‌خورید نحوه غذا خوردن نیز مهم است غذا خوردن به روش ناسالم می‌تواند عملکرد طبیعی معده را مختل کند. بنا بر باور طب سنتی نیمی از همه سرطانهای سینه به دلیل اختلال در عملکرد معده انجام می شود. بنابراین رعایت موارد زیر ضروری است:

  • در اوایل روز وعده های غذایی بزرگ خود را بخورید.

  • شب دیر غذا نخورید.

  • زمانی که سیر شدید از غذا دست بکشید زیرا هضم مقدار زیاد غذا باعث میشود که چی یا انرژی بدن کاهش پیدا کند.

  • هنگام غذا خوردن هیچ کاری نکنید و در محیط آرام و با لذت غذا بخورید.

  • هنگام غذا خوردن از سالاد و سبزیجات خام استفاده نکنید.

  • اگر تحت شیمی درمانی یا پرتونگاری قرار دارید میزان وعده‌های غذایی خود را کوچک تر و تعداد آن را بیشتر کنید. از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کنید.

استفاده از گیاهان دارویی در کنترل سرطان

گیاهان دارویی بهترین راه کنترل سرطان سینه

داروهای گیاهی به تنهایی نمی‌توانند به طور کامل سرطان را درمان کنند ولی می تواند از ابتلا به آن جلوگیری کرده یا در بهبود سرطان کمک کنند. بهترین گیاهان دارویی برای سرطان شامل موارد زیر است:

 بذر کتان

 دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد سعی کنید از دانه کتان در انواع وعده های غذایی خود استفاده کنید.

 سیر

 سیر یک انتخاب عالی برای محافظت و تقویت ایمنی بدن است. سیر از مواد ایجاد کننده سرطان جلوگیری کرده و به ترمیم بدن پرداخته و با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند.

 زنجبیل

 به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد تهوع، نقش مفیدی در سرطان دارد. سعی کنید از زنجبیل تازه برای اضافه کردن به غذاهای تان یا نوشیدن دمنوش آن استفاده کنید.

 چای سبز

 یک آنتی اکسیدان عالی است، که به انواع سرطان کمک می کند. نوشیدن حداکثر سه فنجان چای سبز در روز به بهبود بیماری سرطان سینه کمک می‌کند.

زردچوبه

 زردچوبه یک ادویه هندی برای مبارزه با سرطان است. فواید زردچوبه شامل، جلوگیری از تکثیر سلول سرطانی، کشتن سلول سرطانی روده بزرگ، سینه، پروستات و کاهش رشد تومور است.

ریشه گیاه جینسینگ

 از داروهای طب سنتی برای درمان و بهبود انواع سرطان جینسینگ است که می تواند رشد و تکثیر سلول های سرطانی را مهار می کند.

در این مقاله سعی کردیم بهترین روش های درمانی طب سنتی برای پیشگیری و کنترل سرطان سینه و حفظ سلامت بدن را بیان کنیم. امیدواریم با بکارگیری این روشها از سلامتی، ارزشمند ترین دارایی زندگی بهره مند باشید.




:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: